søndag 27. februar 2011

Kilimanjaro - quattro summit!

Hei! Lenge siden jeg har vaert her inne, men naa er jeg tilbake!
Den tredje uka i Afrika la Ida og jeg ut paa eventyr i fjellheimen. Loerdag (uke 2) dro vi med buss fra Dar es Salaam til Moshi (9timer, by the way). Hanne og Inger-Marie var ogsaa med, de var et par dager i Moshi foer de dro og besoekte andre norske studenter i Korogwe.
Ida og jeg hadde destinasjon Kilimanjaro.

Vi startet soendag, ved Marangu Gate og gikk gjennom regnskogen, i regn vel og merke, i 3 - 4 timer. Da kom vi til de foerste hyttene. Vi tok turistruta, den eneste som har solcellepaneldrevne hytter til overnattingsgjestene. Vi var i gruppe med to spanjoler, hvor en av dem kunne bittelitt engelsk.. Mye tegnspraak ble det av det, og desto mer goey!
Dag to gikk vi i 6 timer til Horombo hut.. Noen av oss begynte aa merke hoeyden allerede da.
Dag tre hadde vi hviledag, da gikk vi en 3timerstur, og var oppe paa 4300m, The saddle. Dette gjorde vi for akklimatiseringen. Dag 4 gikk vi i 6 timer opp til Kibo hut og fikk hvilt i noen timer foer vi ble vekket kl 23 slik at vi kunne spise oss gode og mette paa kjeks foer vi startet paa siste etappe opp til toppen. Ved midnattstider startet vi, i maaneskinn. Jeg brukte nesten ikke hodelykta, for det var saa magisk aa gaa i snoen uten kunstig lys. Vi gikk og gikk og gikk... Det var bratt og vi maatte gaa kjempesakte. Ikke meg i mot, jeg var saa tung i kroppen pga hoeyden at jeg klarte ikke aa gaa mer enn 10 skritt foer jeg maatte hvile. Ble veldig andpust og svaert tunge bein. Kl. 07. (5 norsk tid) torsdag var vi pa Gilmans point, 5685 meter. Da var jeg saa sliten at jeg var sikker paa at jeg ikke kunne gaa det siste stykket. Men vel oppe fikk vi se soloppgangen og det ga ny energi. Saa vi fortsatte. Vi fire i gruppa hadde avlagt loefte til hverandre om quattro summit - alle 4 skal paa toppen! Saa vi la ivei de siste 200 hoeydemetrene.. Det tok 2 timer.. Saa kl 9 (7 norsk tid) torsdag morgen naadde vi toppen - 5895m i straalende solskinn! En helt ubeskrivelig opplevelse! Skulle gjerne lagt ut bilder saa dere kan faa se, saa skal proeve aa faa gjort det med en annen pc en gang i loepet av neste uke. Vi var solbrente og glade da vi startet nedturen, for ikke aa snakke om slitne. Men det verste var faktisk nedturen. Det var forferdelig bratt og haaploest aa gaa ordentlig. Knaerne begynte aa varsle etter noen timer, men det var jo langt ned.. Etter aa ha kommet oss ned til Kibo fikk vi servert litt mat og pakket. Saa gikk vi tilbake til Horombo hut og sov over der. Den siste dagen gikk vi fra Horombo til Marangu gate, og tok en natt paa hotell. Loerdag morgen tok vi bussen tilbake til Dar es Salaam, og plukket opp Hanne og Inger-Marie i Korogwe paa veien. 9 nye timer med buss, men det gjorde ingenting. Det var godt aa sitte. Er kjempefornoyd med turen, super gjeng, en fin blanding spanjoler og nordmenn! Tusen takk for turen, Ida, Manuel og Miguel!! =)

Denne uka har vi vaert i praksis. Dagene gaar, men jeg ser utrolig fram til aa vaere ferdig paa skolen. Naa er jeg flyttet til 7- og 8- aaringer, og i morgen (mandag) skal jeg ha matteundervisning.. Ikke helt det samme som norsk barnehage det heller egentlig.. I tillegg kommer det to sensorer fra college her nede som skal vurdere oss. Satser paa at det ordner seg.

Haaper dere alle har det bra hjemme og TUSEN TAKK for alle bursdagshilsener! =) Dagen ble feiret paa kinesisk restaurant etter skolen med MYE mat, marked i Mwenge, god drikke paa Samaki samaki og kino med jentene, Herri og Walter. En trivelig kveld!

5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Fy flate, Birgitte! Æ å Kenneth e mektig imponert :) Ka e det du ikke klare?! Glede oss til å se bilda ;) Håpe du har det fint :) Klem

    SvarSlett
  3. Kjære Birgitte! Gratulerer med 25 års dagen du hadde;)
    Kjæmpeartig å hør om turen dåkkes... E så gla at Ida ha fått reise med ei så god jente som det høres ut som du er.
    Gla å hør æt dåkk tar vare på kvarainner.
    Kos dåkk videre.
    Klæm fra Idamamsn

    SvarSlett
  4. Jeg kan skrive under på at Birgitte er ei skikkelig god jente :) Skal lete lenge etter makan! Mia

    SvarSlett
  5. Tusen takk for koselige kommentarer! Jeg er heldig som har fått Ida som reisefølge :)

    Når jeg kommer hjem kommer jeg på besøk i Trheim, Mia! Da skal dere få se mange bilder :) Veldig koselig å høre fra dere.

    SvarSlett