onsdag 9. februar 2011

Naa er vi i den andre uka av praksisen og vi har startet undervisningen av afrikanske barn, spesielt.. Her er det skole som gjelder, med innslag av lek. Jeg er "teacher Birgitta" og barna virker aa vaere fornoyde med aa ha en muzungo i klassen som kan sitte i sanda og lage kaker med dem. Her foregaar pugging, som gir asossiasjoner til tysk gramatikk paa ungdomsskolen. A - B - C, alle i kor! Vi proever aa trekke inn litt lek i vaare timer, for aa komme litt bort fra denne skolestilen, men laerene liker aa avbryte oss og kjefte paa barna. I klassen min er de 4 og og de skriver, regner og leser.

Vi har laert oss aa leve uten elektrisistet, perioder uten vann i springen og en helt ubrukbar kollektivtrafik. Vi kjoerer det som kalles dalla dalla, altsaa utrangerte Hiace som fylles saa fulle at folk henger og dingler ut doeraapningen. I gaar var vi litt sent ute, vi havnet midt i rush-trafikken. Det som skjedde videre kan bare beskrives som helt villt!! Fullstendig kaos ettersom bilene kom inn paa bussplassen. Folk loep, presset, dyttet og trengte seg inn paa bilene - uten noe som helst tegn til omtanke for noen. Foerstemann til moella.. Vi sto helt handlingslammet paa fortauet og saa paa.. En gutt som stod ved siden av oss sa det slik: "you can wait for 2 hours, or you can fight." Vi bestemte oss for aa fighte. Naar neste buss kom loep vi mot doera, jeg presset meg fram og kom inn i doeraapningen som nr 3 eller 4, der fikk jeg stengt aapningen, slik at de andre kunne komme inn. Med en hel skokk afrikanere pressende mot meg fikk jeg sperret nok til at alle kom inn og da naermest falt jeg inn selv. Alle vi fikk sitteplass. Helt ekstremt. Vi har derfor funnet ut at det er ulurt aa komme til Ubongo paa den tiden og har ingen intensjoner om aa proeve det igjen.

Vi fordeler tiden vaar mellom praksis, skolearbeid og sosiale saker som bading, soling og moete nye mennesker. Vi har blitt kjent med nabojenta som er veldig interessert i aa hoere om Norge. Vi har vaert i Bagamoyo, hvor slavehandelen fant sted. Vi har sett levende krokodiller og badet mye.

Ting gaar bedre og bedre, og Ida og jeg har startet opp-psykingen til fjelltur i helga. Da drar vi til Moshi for aa starte turen opp Kilimanjaro. Planen er aa staa paa toppen paa torsdags morgen, selv om jeg er svaert inneforstaatt med at jeg kanskje maa snu foer toppen. Vi er spente. Inger- Marie og Hanne skal besoeke andre studenter i Korogwe i mens vi gaar i fjellet.

1 kommentar:

  1. Hei Birgitte!
    Så artig å lese det du skriver. For noen opplevelser dere har fått med dere allerede. Hørtes rimelig spesielt ut med den bussturen. Akk ja vi har det jammen godt i norge. Vi får slutte å klage på alt her tror jeg...
    Håper dere får gode opplevelser på turen videre og at Killimanjaro svarer til forventningene... Lykke til og ta vare på dere selv. Gi jenta mi en goklem fra meg.
    Klem Ann Kristin

    SvarSlett